در حاشیه / اِلی: بِلا رمزی یا اَشلی جانسِن، مسئله این بود!
با نزدیک شدن به پخش فصل دوم سریال The Last of Us (اوایل 2025)، در این پرونده از گیمریت به سراغ یکی از داغترین حواشی مشترک بین بازی و سریال رفتهایم و آن اینکه، اِلی با بِلا رمزی اصطلاحا درآمده است یا بهتر بود اَشلی جانسِن در سریال هم نقشآفرینی میکرد.
هر کس که The Last of Us را بازی کرده باشد، 1 یا 2 فرقی نمیکند، بدون شک بخش زیادی از خاطرهی تصویریاش با این عنوان محبوب به یکی از جذابترین و محبوبترین شخصیتهای دنیای گیم، یعنی اِلی، گره خورده. با بیرون آمدن سریال و حتی قبل از آن با اعلام بازیگر نقش اِلی در سریال یعنی بِلا رمزی، گفتوگوهای داغی حول این محور شکل گرفت که آیا رمزی میتواند از عهدهی ایفای این نقش برآید. مخصوصا که به لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با اِلی داشت و شاید مخصوصا برای گیمرهایThe Last of Us اصطلاحا آن چارم را نداشت.
البته بِلا رمزی با سابقهی متأخر حضور در محصول دیگری از HBO که اتفاقا خیلی هم محبوب و موفق شد یعنی Game of Thrones نقش آفرینی تاثیرگذاری را در ذهن مخاطبان حک کرده بود و این خیلی به او کمک کرد. بازخوردهای اولیه هم قبل از انتشار عمومی سریال حاکی از هنرنمایی بی نقص او در نقش اِلی و پِدرو پاسکال در نقش جول بود.
شاید جالب باشد برای جواب به این سوال که بِلا رمزی چطور در نقش نِشسته و آیا بالاخره کار را درآورده یا نه، سراغ خود اَشلی جانسِنی برویم که نقش اِلی را درگِیم بازی کرده (و البته نقش مادر اِلی را در قسمت آخر فصل اول سریال و احتمالا در فصل دوم). جانسِن اتفاقا کمی بعدتر در خصوص همین مسأله اظهار نظر هم کرد. اَشلی جانسِن در میزگرد یک شوی تلویزیونی به تحسین نقشآفرینی بِلا پرداخته و بیان کرده بود که بازی بلا رمزی به نقش اِلی عمق بیشتری داده.
جانسِن عقیده دارد که بِلا کاراکتر را ارتقا داده و به او چیزهای بیشتری اضافه کرده و احساسی را در نقش برانگیخته که خودِ او نتوانسته بوده در بازی به این شکل آنها را دربیاورد. جانسِن به GamesRadar+ گفته: «به خاطر عمق و استعدادی که بِلا دارد، فکر میکنم که نقش را ارتقا داده. فکر میکنم که خیلی چیزهای بیشتری به اِلی اضافه کرده نسبت به آنچه ما توانستیم در گِیم ایفا کنیم. حس میکنم لحظات و صحنههای بسیاری در بازی وجود داشت که اِلی میتوانست حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد که من فکر میکنم هرگز از پسِ آن برنیامدم. این کاتارتیک هست و او به خوبی از پسِ آن برآمده». کاتارتیک (صفت ساخته شده از کاتارسیس) به طور خیلی خلاصه به نوعی بازی حسّی گفته میشود که بازیگر در آن بدون بیان و با احساس، پیام یا حسش را به مخاطب منتقل میکند.
اَشلی جانسِن ادامه داده: «من خیلی خوشحال میشوم که میبینم این کاراکتر این طور رشد کرده و حرف بیشتری برای گفتن در عالمِ قصهی خودش دارد. فکر نمیکنم هیچکسِ دیگری میتوانست انقدر خوب از عهدهی این کار برآید و وقتی قسمتِ آخر را دیدم گفتم این لعنتی خیلی خوبه! واقعا من رو مبهوت خودش میکنه و حیرتزده میشم از بازیش. خیلی شاید عجیب به نظر برسه اما خیلی حس خوبی از بِلا میگیرم و باهاش ارتباط برقرار میکنم. شاید این به این خاطر باشه که ما هر دومون خیلی این کاراکتر رو دوست داریم و البته که بِلا تو زندگی شخصی خودش هم خیلی شبیه اِلی هست».
پیشتر نِیل دراکمن، خالق بازی و یکی از سازندگان سریال، گفته بود که ما خیلی خوشبختیم که بِلا رو داریم و تنها در صورتی به فکر عوض کردنِ بازیگر بودیم که برگرده بهمون بگه من دیگه نمیخوام با شماها کار کنم!».
حقیقت هم این هست که بازی بِلا رمزی در نقش اِلی در سریال، بدون تردید فوقالعاده بوده و نقدهای مثبت فراوانی هم به همراه داشته، به طوری که برخی منتقدین او را یکی از دلایل اصلی موفقیت سریال میدانند (البته در کنار نقشآفرینی بیبدیل پدرو پاسکال). حالا با نزدیک شدن به رونمایی از فصل دوم سریال، که در آن اِلی 19 ساله هست و بِلا رمزی هم دقیقا همسن نقشش شده، باید دید آیا بیشتر به چهرهی او به جای اَشلی جانسِن عادت میکنیم یا نه. مخصوصا که احتمالا نقش جانسِن هم در فصل دوم سریال به عنوان مادر اِلی پررنگتر خواهد بود و اشتهای تصویری مخاطبِ گیمر از دیدن او در فضای داستانی به نوعی اِغنا خواهد شد.
به همین خاطر باید در نهایت باور داشت که به لحاظ فنی، بِلا رمزی یا اَشلی جانسِن، مسئله این بود! و دیگر نیست. هرچند ما گِیمرها شاید هنوز دلمان پیش اِلیِ بازی گیر کرده باشد.
شما کدام را بیشتر میپسندید؟ اِلی در بازی، یا اِلی در سریال؟
اولین دیدگاه را ثبت کنید